Hlavní hlediska pro posouzení kvality webu jsou použitelnost webu a estetický dojem. Zatímco použitelnost se zaměřuje na funkčnost webových stránek, snadnou orientaci návštěvníka a efektivní sdělení informací, dojem z webových stránek dělá dokonalá grafika a barevné vyvážení celé kompozice webu.
Jednotlivé prvky a funkčnost webu by měly fungovat jako vyvážený celek, aby platilo:
Hlavním měřítkem je čas, který potřebují uživatelé k vyhledání požadovaných údajů na stránce. Design webu by neměl ničemu bránit. Měl by přivést uživatele přímo k informacím.
Hlavní navigační prvky by se měly dát snadno najít a měly by být vizuálně oddělené od informačního obsahu. Uživatelé se tak mohou soustředit na informace, zároveň však budou vědět, kde jsou prvky pro přechod na jiný obsah.
Pokud je domovská stránka webu navržena výrazně odlišně od zbytku webu, mělo by být na všech stránkách použito soudržné téma, které pomůže udržet celý návrh pohromadě.
Módní výstřelky mohou sice vyvolat dočasnou pozornost návštěvníků, ale tyto trendy většinou nemají dlouhého trvání. Dobrý webový design je nadčasový a překračuje hranice nejnovějších technologií.
Přestože se říká, že lidé mají raději "antimarketingový" design a věří spíše "neučesaným" webům, které nevyvolávají dojem profesionální práce, důležitost detailů v grafickém návrhu webu by se neměla podceňovat.
Za žádných okolností by návrh neměl vypadat neuspořádaně!
S vývojem a masovým rozšířením chytrých telefonů, tabletů, netbooků a dalších přenosných zařízení se stává stále důležitější požadavek možnost prohlížení webových stránek na těchto zařízeních a využívat naplno všech funkcí webu včetně nejnovějších technologií.
Díky speciálním vlastnostem stylování dokumentu, lze rozpoznat vlastnosti zařízení, na kterém je stránka prohlížena a přizpůsobit tak samotnou stránku a její obsah.
Vývoj v oblasti tvorby webových stránek jde neustále kupředu. Stejně tak jako se vyvíjejí standardy, vyvíjejí se i používané metody, nástroje i technologie.